Český výrobce zahradní techniky Seco (AGS Jičín)

Výroba zemědělských strojů má v Jičíně tradici 125 let. V roce 1888 založil jičínský obchodník František Knotek se svými dvěma bratry továrnu na výrobu zemědělských strojů a nářadí. Ve výrobním sortimentu byly mimo jiné pluhy, secí stroje, plečky, obraceče a pohrabovače, později i mlátičky. V roce 1895 byla zavedena výroba travních a obilních žacích strojů a v roce 1904 byl vyroben první samovazač v tehdejším Rakousko-Uhersku. Kvalitní výrobky se dobře prodávaly na českém trhu i na trzích Rakousko-Uherska a carského Ruska. Továrna se s rostoucím zájmem o vyráběné zboží postupně rozšiřovala. V této době pracovalo v podniku již více jak 100 zaměstnanců. V roce 1913 byla vystavěna kujná slévárna a o 10 let později byla zahájena výroba ocelových žabek a vložek do kovaných a odlévaných prstů k žacím lištám, které se do té doby dovážely z Německa.


V oblasti malé zemědělské mechanizace byla zahájena licenční výroba firmy Gutbrod – motorový žací stroj MF 70 a stavebnicový stroj Terra. Licenční výrobky byly postupně nahrazeny výrobky vlastní konstrukce, a to pod označením VARI systém v roce 1986, který se vyráběl v pobočném závodě v Libicích nad Cidlinou, a UNI systém v roce 1990.

Současný výrobní sortiment byl u zahradní techniky stabilizován v 90.letech zejména zavedením výroby malotraktorů pro úpravu travnatých ploch. V současné době se zde vyrábí robustní travní traktory Starjet a ridery Crossjet. Traktory Starjet jsou vhodné pro těžkou každodenní práci např. v komunálních službách menších měst‚ nebo sekání fotbalových hřišť. Na stejném rámu a stejném základu‚ ale se slabšími a levnějšími motorizacemi lze tento traktor použít na pravidelné sekání soukromých zahrad a pozemků. Z čehož mouhou soukromí uživatelé jen získat cestou ne tak častých závážných servisů a potřeby výměny opotřebených součástek. Pro svou robustnost jsou vhodné i pro nově udržované ne zrovna ideálně srovnané pozemky (zabránované oraniska‚ jednou–dvakrát za rok sekané louky apod.)‚ na což nejsou v této cenové hladině zahradní traktory vůbec stavěné. Další obrovské plusy pro majitele těchto traktorů jsou ceny příslušenství a "české" ceny náhradních dílů. Model Excelent najdete prodávat na některých zahraničních trzích také pod značkou Briggs andStratton pro kterou se tento traktor v Jičíně vyrábí. Novinkou pro rok 2012 je nově kompletně v Jičíně navržený traktor Challange se sekací hlavou o šířce sečení 92cm.

V roce 2013 si společnost připomíná 125 let od svého založení. Po velmi složitém období nezbytné změny výrobního sortimentu a orientace na jiné trhy zejména v 90.letech je společnost stabilizovaná a stále více se prosazuje na náročných evropských trzích.

 

Prezentační video o české firmě Seco GROUP

 

další články:

 

3.12.2013  Seco GROUP a.s. - naší prioritou je kvalita a flexibilita

 

SECO GROUP a.s. – Naší prioritou je kvalita a flexibilita

Vydáno: 3. prosinec 2013

 

 

Ryze česká společnost Seco GROUP navazuje na bohatou historii. Tradiční jičínský výrobce a významný exportér žací techniky patří zároveň k čelním slévárnám v ČR.

„Pro evropské výrobce osobních a nákladních automobilů, traktorů a stavebních strojů vyrábíme vysoce komplikované odlitky z tvárné litiny. V ČR jsme dominantním výrobcem vložených válců do dieselových motorů a významný dodavatel renomovaných výrobců motorů zejména v EU,“ uvedl v rozhovoru pro časopis Svět Průmyslu místopředseda představenstva Ing. Petr Fischer.

 

Letos si připomínáte 125 let od založení jičínské továrny na výrobu hospodářských strojů Knotek a spol. Jak moc Vás historie zavazuje a motivuje do budoucna?

Připomeneme-li si 90. léta a náš podnikatelský záměr, měli jsme spíše problémy spřežitím. Dnes je firma dlouhodobě stabilizovaná, historii si však musíme stále připomínat a v pozitivním na ni navázat. Zcelo evropského pohledu pak zaujme fakt, že od roku 1891 se firma nepřetržitě zabývá žací technikou a sídlí na stejném místě.

Jakého výkonu vminulém roce Seco GROUP dosáhla? Šlo o nárůst, nebo spíše stagnaci? Jaká je úspěšnost jednotlivých divizí? Daří se vám plnit plány pro rok 2013?

Naše divize strojírenská, slévárenská a dopravní dosáhly vloni výkonu 1,034 miliardy korun, což činilo 1% meziroční nárůst. Co se týká jednotlivých divizí, musím vyzdvihnout slévárenskou výrobu, v poslední době velmi úspěšnou a vytíženou. Vtéto souvislosti vzpomenu hospodářskou krizi, jež nám kuriózně pomohla. Vyrábíme složité odlitky pro náročné odběratele a krize setřásla konkurenci, která této kvality nedosáhla. Dopravní divizi máme vKosmonosech, rozvážíme náhradní díly do prodejní sítě Škoda AUTO Mladá Boleslav, kde je situace stabilní. U strojírenské divize přeci jen krize malinko zasáhla a došlo kmírnému poklesu, ale není rozhodně fatální. Celkově se daří plány plnit.

Vroce 2012 strojírenská divize vyrobila bezmála 7 000 traktorů pro zahradní, parkovou a komunální údržbu. Většina produkce putovala do zahraničí. Které jsou nejvýznamnější evropské, případně mimoevropské destinace?

Největším odběratelem je Německo, kam putovalo 31 % všech traktorů, 22% podíl má Česká republika, 21 % odebrali zájemci ve Francii. Příjemným překvapením je 4. místo Austrálie s Novým Zélandem. Tento fakt oceňujeme právě zhlediska prodeje vzimním období, kdy je u nás sníh a na druhé straně polokoule se seká tráva.

Zvíce než 80 % zůstávají největšími odběrateli zájemci zEU. Traktory vyvážíme i do USA, kde jsme před třemi roky založili dceřinou společnost. Vsoučasnosti se ustálilo i hledání správného partnera vRusku s velkou a moderní dealerskou sítí. Tato destinace se ukazuje jako velký trh s obrovským budoucím potencionálem.

Kolik jste historicky prodali vČR žacích traktorů celkem a kolik vloni? Na domácí trh dodáváte 7 základních modelových řad asi v 70 variantách. Jaké typy jsou nejžádanější? Kolika procenty se na odběru podílí soukromníci a komunální služby?

Celorepublikově se řadíme na 1. místo celkovým objemem výroby a na 2. místo vprodeji. Za minulých 10 let tuzemský prodej traktorů vzrostl o 330 % a můžeme reálně hovořit o 13 tisících kusech traktorů. Dlouhodobě největší poptávka je po typu Starjet, určeného k sečení nebo mulčování pravidelně udržovaných travnatých ploch. Tato modelová řada se na celkových tržbách strojírny podílí asi 80 %. Kněmu se řadí i další typy, například menší traktor Challenge, nebo pro náročnější zákazníky Panther či Crossjet. Na celkových tuzemských tržbách se více než 40 % podílí majitelé soukromých zahrad a pozemků, podobně se pohybují i roční objemy dodávek komunálním službám měst a obcí, zbývající desetina směřuje na údržbu travnatých sportovních hřišť.

Dokonalý pažit si žádají fotbalová hřiště. Jsou mezi nimi některé významné kluby?

Musíme se pochlubit, že více prvoligových fotbalových mužstev seče snašimi stroji. Samozřejmě skoro ´domácí´ Jablonec, Liberec, Sparta, Slávie, Mladá Boleslav, Bohemians či Hradec Králové. Traktory užívají na své vedlejší hrací a tréninkové plochy. Například Jablonec jich má celkem osm (nutno dodat, že všechny stadióny sečou smluvně realizátoři zatravnění). Zmíněné kluby od nás na jaře dostávají 3 nové žací traktory, které od nich na podzim opětně stahujeme. Touto metodou pracujeme již několik roků a je oboustranně prospěšná.

Jediní na trhu nabízíte možnost variabilně dovybavit základní model dle přání a specifických potřeb klienta. Jde o hlavní devizu oproti konkurenci. Poskytujete ještě další výhody?

Naše traktory slouží náročným koncovým spotřebitelům, kteří za vyšší cenu požadují kvalitu. Velikou předností oproti konkurenci je přizpůsobení nárokům každého zákazníka, potažmo i nárokům importérů, kteří na evropském trhu prodávají naše výrobky. Jsme schopni vytvořit pohledově naprostý originál, měníme tvary a barvy kapotáže, jež zhotovujeme pomocí vakuové technologie, flexibilně se přizpůsobujeme požadavkům importérů.

V tuzemsku za klientem dojedeme a přímo na místě ukážeme přednosti jednotlivých typů. Naší dobrou vizitkou je navrhnout typ nejlépe vyhovující danému terénu. Knáležité volbě pomohou i webové stránky sdotazníkem, který po vyhodnocení najde optimální typ.

Se zvyšováním kvality produktů souvisí i modernizace výrobních technologií. Kolik investujete do inovační politiky? Do jakého rezortu jde nejvíce peněz?

Z výrobní sféry má vposlední době navrch slévárna. Není divu, naše odběratele tvoří největší evropské automobilky, mající mimořádně velké nároky na kvalitu a vsoučasnosti i na množství.

Investujeme nemalé částky i do nevýrobní oblasti. Z dotací odEU jsme v rámci programu snižování energetické náročnosti vletech 2010 a 2011 proinvestovali asi 50 milionů korun. Byly opraveny střechy, fasády, okna, zvlastních zdrojů jsme pokračovali vdalší renovaci, kam jde vprůměru okolo 10 milionů ročně.

Kolik zaměstnáváte lidí? Jaká zaměření mají jednotlivé divize? Kde vývojáři ověřují nápady?

Vjičínském regionu patříme ke stabilním zaměstnavatelům. Zcelkových 660 zaměstnanců pracuje přes půlku ve slévárně, menší část ve strojní divizi, okolo 35 lidí pak vdopravě. Slévárenská divize se zabývá výhradně zakázkovou výrobou pro automobilky. Největší nároky jsou zde kladeny na technology, musí být schopni výkresy snejvětší přesností aplikovat do odlitku.

Ve strojní divizi sice některé komponenty nakupujeme (motory, převodovky …), ale vše, co se týká strojírenské části, tj. rámy, sečení, vyvíjíme u nás. Zvíce než 200 zaměstnanců této divize se vývoji a technologiím věnuje 8 %.

Při ověřování novinek vpraxi těžíme z dlouhodobé smlouvy směstem Jičín. Do komunálních služeb jde každoročně 5 nových traktorů splným vytížením. Uživatelé průběžně připomínkují provoz a my během roku volně některými novými komponenty traktor vylepšujeme a testujeme v praxi. Podobně je to u fotbalových klubů, kde se vsezóně seče takřka denně.

Unikátní malotraktor nové generace Goliath, jenž si premiéru odbyl vkvětnu 2013, je další vizitkou vývojového oddělení. Kolik jich zJičína letos vyjede? Čím se liší od ostatních typů?

Goliath je traktor nejvyšší řady, určený do nejhorších terénů, včetně náročných svahových podmínek. Zvládne mulčování náletových zanedbaných ploch, poseká dřeviny, šípkové keře či vzrostlý rákos. Jistě najde uplatnění při údržbě příkopů silnic, sjezdových tratí, koryt řek a rybníků.

Jak tento typ vznikl? Naši obchodní zástupci vUSA zjistili, že na tamním trhu je vsečení náročných ploch velká mezera. Vývojové oddělení rychle reagovalo a výsledkem je Goliath. I když jde o výrobek vyšší cenové hladiny, letos již máme objednávku na 200 ks, více než 60 z nich již má své uživatele.

Vraťme se kdalším divizím. Odléváte a obrábíte vložené válce a odlitky pro automobilový trh. Můžete jmenovat některé významné evropské výrobce? Kolika procenty se tyto divize podílejí na celkové tržbě společnosti?

Patříme k vedoucím slévárnám v ČR v oblasti menších přesnějších odlitků z tvárné litiny a zároveň jsme výrobci vložených válců do dieselových motorů. Slévárny vyrábí okolo 6 000 odlitků ročně a největším odběratelem je Brabant Alucast Products z Nizozemska, dvorní dodavatel automobilky BMW. Měsíčně odebírá 100 tun odlitků. Naše odlitky končí právě na šestiválcích této luxusní řady. Motorové díly a vložené válce vyrábíme i pro americkou společnost AGCO POWER do Finska či Brazílie, ventilové rozvody pro Perkins a Volvo dodáváme italské firmě Gnutti Carlo. Další komponenty zhotovujeme pro Suzuki, Audi, Renault, Scania, Daf, Ford, John Deere i Man.

Jaké plány má Seco GROUP pro nejbližší i vzdálenější budoucnost?

Společnost má určitou vizi, cíle a strategii, jichž se pevně drží. Prioritou je dělat to, co umíme. Žací technika, odlitky ztvárné litiny, vložené válce do dieselových motorů. V těchto oborech hodláme nadále zastávat dominantní pozici vČR, rádi bychom prorazili vevropském měřítku. Chceme proto oslovovat i ty nejnáročnější uživatele, které přesvědčíme svoji kvalitou a flexibilitou.

Zdroj: Svět Průmyslu

Zboží přidáno do oblíbených
Zboží bylo přidáno do porovnání

Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu.

Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies.